Pozvali mě do společnosti, která provozuje e-shop. Nefungovaly jim kampaně na Google Ads. Prý abych se jim na to podíval jako člověk zvenku. O kampaně se jim v té době starala renomovaná agentura. Utráceli vysoké desetitisíce měsíčně za reklamu a její přínos byl výrazně nižší než cena reklamy. A k tomu navíc museli platit agentuře za její práci. Prostě to byla po všech stránkách ztrátová aktivita.
Když jsem se do kampaní podíval, do 5 minut jsem měl jasno.
Optimalizace reklamy
V naší branži existuje celá řada technologií a postupů. Jsou jich plné učebnice. Statistika jednoznačně prokazuje jejich účinnost. A přesto je často klientům rozmlouváme. Proč? Protože mají potenciál zvýšit účinnost reklamy/webu/konverzí/(doplňte si své aktuální téma) o 1–3 %.
Rozmlouváme je tehdy, pokud nevychází kupecké počty – a to je častěji, než si myslíte!
Já těmto postupům říkám „jemné ladění“. Pokud máte dobře postavené základy, můžete svou komunikaci ladit. Vyždímat z ní další jedno, dvě, klidně tři procenta výkonu navíc.
Když budete společnost typu Alza, takové 1–3 % může být značná suma peněz. Tak velká, že se vám vyplatí najmout si člověka (nebo dokonce celý tým lidí), kteří se takovou jednotlivostí budou exkluzivně zabývat.
Pokud u vás 1 % znamená 1 000 000 Kč, můžete si najmout zaměstnance za 250 000 Kč měsíčně, kteří vám ten milion přinesou. Tím zvýšíte zisk o 750 000 Kč měsíčně. Klidně si můžete nabrat zaměstnance za 750 000 Kč měsíčně, pořád se vám to vyplatí.
Ale pokud jste firma, která má například 5 poptávek za měsíc (a existuje velmi mnoho firem, pro které by 5 poptávek měsíčně znamenalo značný obchodní úspěch!), 1 % znamená jedna poptávka navíc každých 20 měsíců. V průměru. A na to přeci nebudete nabírat tým lidí za 250 000 Kč měsíčně! Na výsledek, který lze považovat za statistickou chybu a je v podstatě dílem náhody.
Takže co? Vzdáváme se? Nikdy nebudeme jako Alza?
Možná že budeme, možná že nebudeme. Ale nevzdáváme se. Spíš se vrátíme nohama na zem.
Určitě znáte Paretův princip. Říká, že 20 % vynaložené energie vygeneruje 80 % výsledků. Zároveň tento princip říká i to, že 80 % vynaložené energie… no však už mě chápete. Práce pro práci. To není moc efektivní.
Reklama generuje zisk
Ale zpátky k našemu e-shopu ze začátku blogu. Agentura odvedla perfektní práci. Učebnicovou. Bezchybnou. Obrovské množství práce. Inspirativní!
V Google Ads bylo v tu chvíli aktivních 68 kampaní. Nezávidím týmu lidí, kteří se o to všechno museli starat. Musela to být strašná dřina.
Letmým pohledem se ukázalo, že 2 kampaně jsou lehce nebo i výrazně ziskové a 66 kampaní ztrátových. Prokazatelně, dlouhodobě.
Řešení? Vypnout 66 ztrátových kampaní. Alespoň pro začátek. Práce trvala – a to včetně analýzy – 15 minut a díky ní tento e-shop poprvé ve své historii zaznamenal kampaně, které moc nestojí, a navíc generují zisk.
Tím se stalo hned několik věcí najednou.
- E-shop ušetřil spoustu peněz za propagaci.
- Pochopil, že platí peníze za práci, která nepřináší žádaný efekt (další úspora).
- Vygeneroval první zisk z reklamy – to je dobrý základ, se kterým si půjde pohrát.
- A hlavně si položil otázku: „Co a jak nabízíme, že se většina lidí i přes dobře nastavenou reklamu rozhodne, že to nechce?“
To je důležitá otázka. To jsou skutečné základy byznysu a marketingu. Na špatných základech si můžete hrát do zblbnutí, ale nic na nich nepostavíte.
A co vaše základy? Jsou pevné? Jsou rovné? Odpovídají tomu, co na nich stavíte? Pokud ano – skvělá práce!
Přeji vám hodně úspěchů!