V blogovém příspěvku Nespoléhejte jen na reklamu jsem uvedl, že spoléhat pouze na reklamu může být svým způsobem alibismus. Pojďme společně zbořit další mýtus o vlivu reklamy.
Po přečtení výše zmíněného článku pochopíte, v jakém případě reklama nedává smysl. Fairways není výzkumná agentura ani statistický úřad. Také informacím v učebnicích věříme jen do té míry, do jaké se nám potvrzují v praxi. Takže následující čísla berte prosím s rezervou. Jsou vycucaná z prstu a uvádím je pouze pro snazší orientaci v dané problematice.
Reklama má na prodeje asi takovýhle vliv:
Takový, a ne větší. Takže bez ohledu na to, kolik peněz do reklamy investujete a jak dobrá bude agentura, která se vám o ni postará, neovlivníte víc než to, co reklama zkrátka ovlivnit dokáže. A to je výrazně méně, než si většina lidí myslí.
Čím to je? Možná už jste přišli do styku s oněmi slavnými „pěti péčky“:
Pěkná, prsa, prdel, postel…
Pardon, to je jiný seznam.
Produkt, cena (price), propagace atd. Jo, mám na mysli těch pět marketingových pilířů. Donekonečna omílaný systém 5P už je tu s námi pár desítek let, a to hned v několika revidovaných podobách. Aktuálně jich je, tuším, dvanáct, a ne všechna začínají na písmeno P. Asi aby se to dobře pamatovalo…
My si vystačíme s jednoduchou a účelnou vizuální pomůckou:
Klíčový je produkt (nebo služba). Je dobrý? Kvalitní? Za rozumné/adekvátní peníze?
Souhlasíte s tím, že když budete prodávat housky za milion, tak si je asi nikdo nekoupí? Pak budete určitě souhlasit také s informací v grafu, že samotný produkt a jeho cena mají větší vliv na obchodní výsledky než reklama.
No, ale co je ta zbývající větší polovina? Co je to nejdůležitější?
Musí to být sexy! Cyklistický trikot, německé auto, plnovous… Pamatujete na mrkváče? Zkrátka cokoliv, co je trendy. Cokoliv, co „prostě musíme mít“, protože jinak budeme „out“. Všechny ty věci, které jsou absolutně zbytné a ve skutečnosti je nepotřebujeme. Nepotřebujeme, ale zkrátka CHCEME!
A právě v tom se skrývá ten sex-appeal. Ta přitažlivost. Něco, po čem toužíme. A jde to ruku v ruce s cílovou skupinou. Chceme zkrátka něco, co v nás probudí sex-appeal, co nám propůjčí určitý společenský status, pomůže získat vyšší sebedůvěru… A to „něco“ se bude u každého z nás různit. Něco jiného budou hledat muži a něco jiného ženy. Něco jiného mladší a něco jiného starší lidé. Ale pro celou cílovou skupinu to bude platit stejně.
Všimli jste si někdy, že nejúspěšnější značky na světě reklamu vůbec nedělají? A víte proč? Protože mají zvládnutý zbytek marketingového koláče. Takže můžou za reklamu ušetřit.
Třeba takový Apple. Už jen ta (pardon) blbá krabice, ze které jejich elektroniku vytáhnete, je výstavní kousek, kterým můžete vyzdobit domácnost nebo kancelář. No a co, že je to dražší a neexistují objektivní argumenty, proč zvolit právě Apple. Prostě ho CHCEME!
Red Bull to dotáhnul ještě dál. Pokud chcete reklamu, můžete se s Red Bullem spojit a oni vám uspořádají reklamní akci na míru. Už nedělají reklamu. Oni už JSOU REKLAMA!
Co si z toho všeho odnést? Vždy je nejdříve potřeba zapracovat na tom, co má největší vliv. Je váš produkt/služba kvalitní, žádoucí, za rozumnou cenu a v cílové skupině je po něm poptávka? Pak bude vaše reklama pravděpodobně slavit velké úspěchy. V opačném případě byste se s reklamou a jejími výsledky mohli dost natrápit.