Měřit? Nebo věřit?

Panuje názor, že reklama je měřitelná…

Panuje názor, že reklama je měřitelná. A dokonce už slýchávám i ten, že neměřitelná reklama nefunguje. Nenechte si ale mazat med kolem úst. S onou měřitelností to totiž zas až tak horké vždy není. O tom, jak mohou čísla mást, když nevíte, jak je správně číst, je věnován blogový příspěvek s názvem Reklama je jako dieta.

Dnes si povíme o tom, jak moc chceme spoléhat na čísla.

Člověk, který se opírá o čísla, se obvykle ptá: „Kolik nám vynese investice do reklamy?“ Nebo třeba: „Který kanál je pro nás nejefektivnější?“ A pak dojde k závěru: „Ostatní vypneme.“ Ano, vždy nám jde o obchodní výsledky. Ale část cesty, která k těmto výsledkům vede, se spočítat nedá.

Položím vám teď otázku: Kolik vám vynese investice do služebních aut pro obchodníky?

Asi záleží na úhlu pohledu. Ale většinou kupeckými počty dospějete k závěru, že vám služební auta vydělala přesně 0 Kč. Takže co? Zrušíme je? A co se potom stane? Obchodníci nebudou mít, jak se efektivně dopravit za zákazníkem. Schůzky si budou sjednávat výhradně online (nebo radši vůbec) a jejich úspěšnost i motivace začnou klesat. Snad každý majitel jakékoli společnosti ví, že chce, aby se obchodníci setkávali s klienty pokud možno tváří v tvář. A že jim k tomu tedy musí poskytnout vhodné podmínky. Obvykle se majitelé firem opírají o ozkoušenou praxi. Takže obchodníci auta dostávají, a to přesně taková, jaká si firma aktuálně může a chce dovolit. Podíl auta na zisku se neměří.

U reklamy bohužel stále panuje přesvědčení, že se spočítat dá. A co když vám řeknu, že reklama je ve skutečnosti nástroj komunikace?

Umíte spočítat komunikaci? A jakou by vůbec měla mít měrovou jednotku? Ideálně jednou týdně vyhodnotit, jak přesně komunikace zafungovala, kolik přesně vydělala a jaký druh komunikace vydělal víc a který míň?

Zapomeňte na chvilku na poučky Googlu a Facebooku a na jejich metriky. Na ty, které na vás tak jasně svítí, že vaše komunikace může být o 13 % efektivnější, pokud přihodíte ještě tisícovku denně. Hádejte, proč vám to nabízejí 😉

Podívejte se na to selským rozumem. Služební auto vám obchod neuzavře, ale může vám k němu usnadnit cestu. Ani komunikace jako taková vám nevydělá peníze. Ale budete-li dobře komunikovat, pravděpodobně jich vyděláte víc.

Ne všichni obchodníci ke své práci potřebují služební vozy. A ne všechny firmy musí využívat reklamu.

My našim zákazníkům často pomáháme s rozhodnutím, jestli se do reklamy vůbec pustit. A pokud přijdeme na to, že ano, vysvětlujeme, kde mohou přidanou hodnotu od reklamy očekávat. A stát přitom nohama pevně na zemi.